tisdag 14 januari 2014

Pricken över i

"Du kan ju inte blanda stora och små bokstäver" sa farmor.
"Det gör jag inte" sa flickan.
"Det gör du ju" sa farmor.
"Görjagjuinte" sa flickan just så fort som en flicka gör som blir irriterad på sin farmor när hon gör sina läxor.
"Gör du ju" sa farmor. "Du har glömt pricken över i. Det är ett stort i. Inte ett litet. Du har glömt pricken" sa farmor retligt.
"Det är engelska farmor. Det ska vara så".
"Dumheter. Vem har sagt det?".
"Asså det vet ju alla att det ska vara så. Googla det" sa flickan och stirrade ner i surfplattan.
"Googla?" undrade farmor irriterat.
"Min lärare säger att det ska vara så. Alla lärare gör det. För det ska liksom vara så" sa flickan.
"Vad är det för lärare nu för tiden. Lära ut att blanda stora och små bokstäver. Finns läraren på riktigt eller är det en såndär datamojäng ni lär er ifrån?" farmor pekade på surfplattan.
"Hon finns på rikigt" sa flickan irriterat.
"Då vill jag prata med henne. Har du hennes telefonnummer?" sa farmor.
"Googla det" sa flickan.
"Gör det själv" sa farmor irriterat.
"Jag behöver inte för jag vet att man blandar stora och små bokstäver när man skriver på engelska" sa flickan fortfarande med blicken i surfplattan.
"Otroligt" sa farmor och slet åt sig telefonkatalogen.

5 kommentarer:

  1. Ja, roligt, men säjer också nåt om vår tid och skillnaden mellan generationer. Bra.

    SvaraRadera
  2. Haha! Mycket bra skriven text! :D

    SvaraRadera
  3. Kul dialog. Gillar när du breder ut dig!

    SvaraRadera
  4. Så är det nog hos många i vår tid. Googla gör barnen, telefonkatalogen är till för de äldre...

    SvaraRadera